۱۳۹۷ شهریور ۲۹, پنجشنبه

از محرومیت تحصیلی تا محکومیت به زندان؛ در دو هفته اخیر فشار بر شهروندان بهایی افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی دو هفته اخیر شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور با افزایش فشار از سوی نهادهای امنیتی-قضایی ایران روبرو شده اند.
https://www.hra-news.org/wp-content/uploads/2018/09/bahai-mahroomiat-mahkoomiat-300x191.jpg
محروم شدن بسیاری از دانشجویان بهایی شرکت کننده در کنکور سراسری سال جاری از ادامه تحصیل، اخراج دانشجویان بهایی در مقاطع مختلف از دانشگاه‌ها، بازداشت تعدادی از این شهروندان به دلیل باورهای دینی، صدور احکام حبس و تبعید، ارائه گسترده محصولات فرهنگی و رسانه‌ای در راستای بهایی ستیزی و بسیاری موارد دیگر نمونه های بارز افزایش فشار علیه این شهروندان در .روزهای اخیر است


هرانا در گزارش پیش رو در نگاهی کلی به بررسی نمونه های نقض حقوق شهروندان بهایی طی دو هفته اخیر می‌پردازد. این خبرگزاری طی هفته های اخیر نیز همچون گذشته با انتشار گزارش‌های مختلفی به صورت اختصاصی به تشریح آنها پرداخته بود.
https://www.hra-news.org/wp-content/uploads/2018/09/bahai-naghse-parvandeh-300x200.jpgمحرومیت از تحصیل در کنکور سراسری سال ۹۷
همچون سال‌های گذشته تعداد بسیاری از شهروندان بهائی که در کنکور سراسری سال ۹۷ شرکت کرده بودند، در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده روبرو و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند.
گزینه نقص در پرونده یک ترفند متداول است که عمدتا از سال ۱۳۸۵ در این موارد برای محروم کردن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل به کار گرفته شده است.
هرانا در هفته‌های اخیر طی چند گزارش از روبرو شدن مجموعا ۵۸ شهروند بهایی با پیغام نقص پرونده در سایت سازمان سنجش پس از اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۷ خبر داده است.
لازم به ذکر است تعداد چشم‌گیری از این افراد دارای رتبه‌های بالا در کنکور سراسری سال جاری هستند و تعدادی نیز برای چندمین سال پیاپی در این آزمون شرکت کرده و کماکان با محرومیت از تحصیل مواجه هستند.
اسامی داوطلبان بهایی محروم از تحصیل توسط هرانا به این شرح احراز شده است؛ ۱. فرهود باشی ۲.صهبا ایمانی ۳. آرمان گلزار ۴. نریمان موفقی ایولی ۵. فاران طلائی خلج‌آبادی ۶. سینا طالعی جوشقانی ۷. مهسا ستوده ۸. نیما امینی ۹. حنان هاشمی دهج ۱۰. هستی ملکی ۱۱. آریا احسانی ۱۲. تینا حمیدی فرد ۱۳. رژان خونیکی ۱۴. فروزان نوردل ۱۵. پارسا شیخ‌زواره ۱۶. هدی هدایتی ۱۷. آرین بقایی امرئی ۱۸. وفا نوبخت ۱۹. ادیب رحمانی ۲۰. پرویز رحمانی ۲۱. کیانا رستاک، ۲۲. نگار ایقانی، ۲۳. هومن زارعی کدوی ۲۴. آرشام هاشمی ۲۵. نبیل باشی اردستانی ۲۶. تارا بهامین ۲۷. بیتا چرخ زرین ۲۸. نونا قدیری ۲۹. سایه آقایی ۳۰. پگاه سیروسیان ۳۱. صدف میثاقی سیسان ۳۲. پرهام مختاری ۳۳. بصیر زینلی باغینی ۳۴. یحیی موسوی تنگ‌ریزی ۳۵.آنیتا رستگار ۳۶. شمیم ایدلخانی ۳۷. فرنیا ایلیازاده، ۳۸. پارمیدا حسینپولی ممقانی ۳۹. سروین (شروین) آذر شب، ۴۰. پرند میثاقی ۴۱. شهرزاد تیرگر ۴۲. ملینا قوامی نیک ۴۳. ترنم معتمدی بروجنی ۴۴. فاران عباسپولی ممقانی ۴۵. سهند قائمی ۴۶. وحید صادقی سیسان ۴۷. شقایق قاسمی ۴۸. “واحد خلوصی (از زندان رجایی شهر کرج) ۴۹. سحر محب‌پور ۵۰. سیدکوشا هاشمی ۵۱. صبا فضلی ۵۲. فهیم آگاهی نجف‌آبادی ۵۳. آوا کارگر ۵۴.نوا کارگر ۵۵. سما محبی کردسفلی ۵۶. الحان صفاجو ۵۷. پوریا امامی ۵۸. هلیا خادمی دلجو.
علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.
هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند نیز در بر می‌گیرد که در ادامه این گزارش به آن نیز خواهیم پرداخت.
گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی و به خصوص محروم کردن دانشجویان بهایی از حق تحصیل اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند

.

https://www.hra-news.org/wp-content/uploads/2018/09/daneshjoo-ekhraji-bahai-300x200.jpgاخراج دانشجویان بهایی در مقاطع مختلف تحصیلی از دانشگاه‌ها
با وجود محرومیت شهروندان بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها، برخی از این شهروندان گاها موفق به ورود به دانشگاه شده و پس از مدتی معمولا پس از شناسایی شدن، به بهانه‌های مختلف توسط مسئولین از ادامه تحصیل محروم می‌شوند.
طی دو هفته اخیر نیز دستکم چهار دانشجوی بهایی به نام‌های “آناهیتا حر” (دانشجوی بهایی مقطع کاردانی پیوسته رشته نقشه‌کشی معماری دانشگاه غیرانتفاعی رسام کرج)، “شقایق ذبیحی امریی” (دانشجوی مقطع کاردانی پیوسته رشته نقشه کشی معماری دانشگاه غیرانتفاعی رسام کرج)، “نیکان شیدان شیدی” (دانشجوی ترم سه مقطع کاردانی رشته قالب‌سازی دانشکده فنی انقلاب تهران) و میثاق اغصانی (دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام‌نور ارومیه) از دانشگاه اخراج شده و یا با ممانعت مسئولین از دریافت مدرک تحصیلی و در پی آن محرومیت از ادامه تحصیل روبرو شده‌اند.
https://www.hra-news.org/wp-content/uploads/2018/09/bahai-bazdashi-karaj-300x200.jpgبازداشت شهروندان بهایی صرفا به دلیل بهایی بودن
علاوه بر موارد مربوط به تحصیل، طی روزهای گذشته دستکم ۱۰ شهروند بهایی در شهرهای شیراز و کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
هرانا در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریور سال جاری خبر از بازداشت شش شهروند بهایی ساکن شیراز به نام‌های “سودابه حقیقت“، “نورا پورمرادیان“، “نوید بازماندگان”، “بهاره قادری (همسر نوید بازماندگان)”، “الهه سمیع‌زاده” و “احسان محبوب راه‌وفا” توسط نیروهای امنیتی این شهر داده بود.
همزمان در شهر کرج نیز چهار شهروند بهایی به نام‌های “پیمان معنوی“، “مریم غفارمنش”، “جمیله محمدحسین (پاکرو)” و “کیانوش سلمانزاده” بازداشت شده‌اند.
بازداشت و محکومیت شهروندان بهایی گاها به حبس‌های طولانی مدت مسبوق به سابقه است و از ابتدای انقلاب ۵۷ توسط نهادهای امنیتی بر روی شهروندان بهایی به بهانه‌های مختلف اعمال شده است. در ادامه این گزارش نگاهی به این محکومیت‌ها در دو هفته اخیر می‌پردازیم.
صدور احکام حبس و تبعید علیه شهروندان بهایی به بهانه‌های مختلف
طی روزهای اخیر پنج شهروند بهایی اهل شیراز به نام‌های “فرهاد سرافراز”، “شهرام منصور”، “وحید دانا”، “سعید عابدی”و “ادیب حق‌پژوه” توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به صورت غیابی و بدون اطلاع وکیل و متهمان به یک سال حبس تعزیری و یک سال تبعید محکوم شدند.
پیشتر یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: “اتهام عنوان شده علیه این پنج تن در این دادگاه «فعالیت تبلیغی علیه نظام» بوده و طی این حکم هر یک از این افراد به یک سال حبس تعزیری و علاوه بر آن آقای فرهاد سرافراز به یک سال تبعید به جهرم، آقای شهرام منصور به یک سال تبعید به اقلید، آقای وحید دانا به یک سال تبعید به ارسنجان، آقای سعید عابدی به یک سال تبعید به داراب و آقای ادیب حق‌پژوه به یک سال تبعید به لارستان محکوم شده‌اند.”
هرانا در تاریخ چهاردهم مردادماه ۹۳ در گزارشی خبر از بازداشت ادیب حق‌پژوه، سعید عابدی و وحید دانا و در گزارشی دیگر مورخ دهم شهریورماه ۹۳ از بازداشت شهرام منصور و فرهاد سرافراز توسط نیروهای امنیتی در شهر شیراز خبر داده بود.
https://www.hra-news.org/wp-content/uploads/2018/09/namayeshgah-ketab-orumiye-zede-bahai-300x225.jpgغرفه محصولات فرهنگی در ضدیت با آئین بهایی در نمایشگاه‌های کتاب
در کنار تمام موارد فوق، در روزهای اخیر در نمایشگاه کتاب ارومیه غرفه‌ای به نام “نشر گومی” راه‌اندازی شده که در آن به صورت اختصاصی به فروش کتاب‌هایی با هدف نفرت پراکنی علیه آئین بهایی و پیروان آن پرداخته می‌شود.
سرمایه‌گذاری ناشران نزدیک به نهادهای حکومتی در این ضمینه مسبوق به سابقه است.
در اردیبهشت ماه سال جاری و در جریان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حضور کتاب‌هایی که به مساله آئین بهایی می‌پردازند با عناوینی چون “فرقه ضاله بهاییت” افزایش چشمگیری داشت. در این راستا مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسته کتابی “با هدف شناخت ابعاد مختلف فرقه بهاییت” در این نمایشگاه ارائه کرده و مرکز بهایی پژوهی نیز با دو غرفه در این نمایشگاه تقریبا تمام کتب خود را به همین مورد اختصاص داده بود.
کتابهایی که آئین بهایی را نشانه گرفته اند در این نمایشگاه‌ها بیش از سالهای قبل به چشم میخورند، ناشران این کنابها عمدتا از بودجه های دولتی یا نهادهای مذهبی ارتزاق می کنند.
این در حالی است که ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید: “هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب و آزادی علنی کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی یا خصوصی است و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری را به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد.
معرفی چنین کتبی از سوی نهادهایی با بودجه‌های کلان دولتی در نمایشگاه کتاب تهران در حالی افزایش یافته که بهاییان در ایران نه تنها از حق ابراز عقیده، داشتن تشکیلات مذهبی و اجرای مناسک خود محروم هستند بلکه در حال حاضر دهها شهروند بهایی به جرم ابراز عقیده و مشارکت در انجام امور اداری بهاییان در ایران یا در زندان به سر می‌برند و یا با احکام حبس چند ساله روبرو شده‌اند.
https://www.hra-news.org/wp-content/uploads/2018/07/plumb-bahaiyan-300x200.jpgتداوم پلمب محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور
هر چند در طی دو هفته اخیر، گزارشی از پلمب جدید محل کسب شهروندان بهایی منتشر نشده است با اینحال محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی که از مدت‌ها قبل توسط اداره اماکن و به دستور نهادهای امنیتی پلمب شده است همچنان پلمب مانده است.
هرانا پیشتر در گزارشات مختلفی از پلمب محل کسب شهروندان بهایی در شهرهای مختلف ایران در مقاطع زمانی مختلف خبر داده است
شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می کنند. اما دستگاههای انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمب اماکن کسب آنان اقدام می کنند.
اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که براساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبین واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.
پلمب اماکن کسب بهاییان در ایران در حالی ادامه دارد که شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ۱۲ آذرماه سال گذشته در گفتگو با رسانه ها گفت که “راجع به پلمب اماکن تجاری و ممانعت از فعالیت بهایی‌ها، استعلاماتی از معاونت حقوقی رئیس جمهور شده است و این بحث را ازطریق حقوقی پیش می‌بریم تا راهکاری برای موضوع بیابیم.”
گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت ایران اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.
شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

به نقل از : http://jazayerimohadese.blogfa.com/post/283



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی