۱۳۹۷ خرداد ۲, چهارشنبه

شانزده سال حبس و تبعید برای سه درویش گنابادی

سه تن از دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی در مجموع به شانزده سال حبس و تبعید محکوم شده اند .
به گزارش رادیو زمانه  ، سه تن از دراویش گنابادی به نامهای بهنود رستمی ، احمد براکوهی ، و حمید عشایری در حکمی از سوی دادگاه انقلاب تهران به همراه نفی بلد محکوم شده اند . یک منبع نزدیک به دروایش گنابادی ، از صدور دو حکم هفت سال و یک حکم دو سال حبس تعزیری برای سه نفر از درویشان گنابادی خبر داده است. بهنود رستمی به هفت سال تعزیری، احمد براکوهی به هفت سال تعزیری و تبعید به سیستان و بلوچستان و حمید عشایری به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. در اطلاعاتی که درباره احمد براکوهی در رسانه‌ها منتشر شده، آمده است که او بر اثر اصابت گلوله در گلستان هفتم یک چشم خود را از دست داده است. او سه ماه از حق داشتن وکیل و همچنین تشکیل پرونده پزشکی قانونی محروم بوده است. لازم به توضیح است که دراویش گنابادی که در حوادث گلستان هفتم پاسداران بازداشت شده اند در طی روند بازجوئی و اعزام به دادگاه و تشکیل پرونده از حق انتخاب وکیل و یک دادرسی عادلانه محروم بوده اند . لازم به یاداوری است که پیشتر خبرهایی مبنی بر برگزاری دادگاه «صدها» درویش گنابادی، در دادگاه انقلاب و شعبه دو کیفری استان تهران گزارش شده بود .

«اجتماع و تبانی علیه امنیت»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم» و «تمرد از دستور پلیس» اتهامات یکسانی است که درباره تعدادی از دراویش مطرح شده است.
غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران، روز شنبه ۲۹ اردیبهشت، اعلام کرده بود که ۵۰ پرونده درگیری‌های خیابان پاسداران به شعبه ۱۱۸۰ دادگاه کیفری دو استان تهران ارجاع شده است. ایشان همچنین گفت که اکثر پرونده‌های دراویش بازداشت‌شده در دادگاه انقلاب تهران در حال رسیدگی است.
پیشتر موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران، با اعلام ارسال پرونده بیش از ۷۰ تن از دراویش گنابادی به دادگاه انقلاب، اتهام این افراد را «امنیتی» اعلام کرده بود.
با مقایسه اتهامات مطرح شده درباره دراویش گنابادی مشخص می‌شود که برای دراویشی که پرونده‌شان در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود، اتهامات سنگین‌تری تعیین شده است.
روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۹۶ تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.
بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵۰۰ درویش گنابادی در درگیری‌های خیابان پاسداران تهران بازداشت شده‌اند و گزارش‌هایی از «ضرب و جرح» شدید دراویش بازداشت شده و «شکستگی سر، فک و چند دندان» و وضعیت جسمی نامناسب تعدادی از آنان منتشر شده‌است.
محمد راجی، از دراویش گنابادی بازداشت‌شده نیز چند روز پس از بازداشت فوت کرد. در حالی که وب‌سایت مجذوبان نور از کشته شدن این درویش گنابادی در «بازجویی» خبر داده بود، مقام‌های قضائیه کشته شدن آقای راجی در بازداشتگاه پلیس را تکذیب کرده و می‌گویند وی در جریان درگیری‌ها و در خیابان کشته شده‌است.
محمدرضا ثلاث، یکی از دراویش گنابادی نیز که بر اساس حکم دادگاه سه مأمور پلیس را در جریان این درگیری‌ها با اتوبوس زیر گرفته، به اعدام محکوم شده است.
پیش از این فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با اشاره به اینکه محمد ثلاث اتهام قتل عمد را رد کرده است، خواستار آن شده بود که حکم اعدام این درویش زندانی متوقف و او به صورت «عادلانه» محاکمه شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی