۱۳۹۷ اسفند ۱۵, چهارشنبه

اعدام یک زندانی در زندان زنجان / رهایی از اعدام دو زندانی در خوزستان و کرمانشاه

اعدام یک زندانی در زندان زنجان / رهایی از اعدام دو زندانی در خوزستان و کرمانشاه

خبرگزاری هرانا – روز یک‌شنبه هفته جاری حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل در زندان زنجان به اجرا درآمد. همچنین دو زندانی متهم به قتل دیگر نیز در استانهای خوزستان و کرمانشاه با گذشت اولیای دم از مرگ رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان گفت: “یک زندانی محکوم به اعدام با تلاش تعدادی از اعضای شوراهای حل اختلاف استان خوزستان و اعضاء شورای حل اختلاف ویژه عشایر پس از تحمل ۱۵ سال حبس از زندان آزاد و به آغوش خانواده بازگشت”.
عبدالعباس زبیدی نیا معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان، گفت: زندانی بنام “ج. ک” در تابستان ۱۳۸۲ به اتهام قتل به موجب حکم صادره از دادگاه کیفری محکوم به اعدام شد و حکم صادره از سوی دیوانعالی کشور نیز مورد تأیید قرار گرفت که با رضایت اولیای دم از زندان آزاد شد”.
وی افزود: “این زندانی که در انتظار اجرای حکم اعدام بود، پس از درخواست خانواده‌ی وی به شورای حل اختلاف ویژه عشایر جهت تلاش برای جلب رضایت اولیاء دم اقدامات لازم در خصوص فراهم کردن زمینه دریافت رضایت از اولیای دم و آزادی این زندانی انجام شد”.
زبیدی نیا در ادامه با اشاره به تلاش اعضای شورای حل اختلاف در جلسه‌های مکرر و حضور در منزل خانواده‌ی مقتول و استفاده از ظرفیت بزرگان و معتمدین استان اظهار داشت: “خوشبختانه تلاش شبانه‌روزی این عزیزان نتیجه داد و اولیاء دم با گذشت خود باعث نجات این زندانی محکوم به اعدام شدند”.
وی اضافه کرد: “خانواده مقتول با حضور در یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی اهواز و اعلام رضایت، زندانی روز یکشنبه ۱۲ اسفند ماه سال جاری پس از تحمل ۱۵ سال حبس، از زندان آزاد و به آغوش گرم خانواده خود بازگشت”.

رهایی از اعدام یک زندانی در کرمانشاه

به گزارش ایسنا، با تلاش اعضای ستاد تالیف قلوب استان کرمانشاه، یک زندانی متهم به قتل پس از گذشت چهار سال با بخشش اولیاء دم از چوبه دار رهایی یافت.
جبار تجری، رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه، در تشریح جزئیات این پرونده اظهار کرد: “چهار سال قبل مرد جوانی در نزاع و درگیری دسته‌جمعی در یکی از محله‌های شهر کرمانشاه به قتل رسید و پس از طی مراحل قضایی و صدور احکام مربوطه، این پرونده سال ۱۳۹۵ جهت اصلاح ذات‌البین به شعبه ویژه صلح و سازش قتل ارجاع شد”.
وی افزود: “پس از ارجاع پرونده به ستاد تالیف قلوب استان، اعضای این ستاد تلاش زیادی جهت صلح و سازش بین طرفین انجام دادند و سرانجام توانستند در تیر امسال رضایت اولیای دم را کسب کرده و قاتل نیز بهمن امسال از زندان رهایی یافت”.
معاون قضایی دادگستری استان اضافه کرد: “ترویج فرهنگ عفو و بسترسازی مناسب نسبت به پیشگیری از وقوع جرم و فرهنگ‌سازی در زمینه گذشت و جوانمردی را در محیط خانواده و جامعه مهم برشمرد”.

اعدام یک زندانی در زندان  زنجان

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز یک‌شنبه ۱۲ اسفند ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام قتل اعدام محکوم شده بود، “نورالدین سلامی اهل قروه” احراز شده است.
نورالدین سلامی سال ۱۳۹۳ به اتهام قتل عمد بازداشت و به گفته دوستانش چهار سال و هفت ماه را در زندان سپری کرد.
یک منبع مطلع در خصوص وضعیت وی گفت: “او شخصی بنام “ح. ن” اهل زنجان، را به قتل رسانده بود. در طول دو سال گذشته خانواده او (نورالدین سلامی) بارها جهت رضایت به زنجان رفتند اما خانواده مقتول به وی رضایت ندادند”.
این منبع در ادامه گفت: “مقتول بنگاه دار املاک بود و نورالدین که شاطر نانوا بود، همراه با خانواده‌اش برای زندگی به زنجان رفتند تا بتوانند در زنجان زندگی کنند. نورالدین خانه‌ای در بنگاه مقتول رهن و اجاره کرده بود و خانه متعلق به خود مقتول بود و مدت یک سال را در آن خانه زندگی کرد. وقتی تصمیم گرفت به منزل دیگری اسباب کشی کند، مقتول برای دادن ٢٠ ملیون تومان رهن خانه هر روز او را اذیت می‌کرد که متاسفانه یک روز نورالدین به بنگاه آقای “ح. ن” مراجعه می‌کند و پس از مشاجره لفظی مقتول را به قتل می‌رساند. ولی خودش بارها گفته بوده که دو ماه بود من از خانه‌اش رفته بودم ولی رهن را پس نمی‌داد و فشار عصبی به من دست داد و با ضربه شیعی تیز که به سرش زده بود، او را به قتل رساند”.
بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملأعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.
برای اطلاعات بیشتر به گزارش سالانه میلادی هرانا (ویژه ۲۰۱۸) مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی