۱۳۹۷ دی ۲۳, یکشنبه

ضرب و شتم یک زندانی در زندان زاهدان

خبرگزاری هرانا – در پی مجادله کلامی، روز سه‌شنبه یک زندانی محبوس در زندان زاهدان توسط یکی از پرسنل زندان به قرنطینه منتقل شد و در آنجا پس از بسته شدن به میله‌ها به صورت ایستاده مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این زندانی در حالی که مچ دست راستش دچار ترک خوردگی شده، امروز جمعه در وضعیتی نامناسب و بدون رسیدگی پزشکی به بند بازگردانده شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک زندانی محبوس در زندان زاهدان که روز سه‌شنبه به میله‌های قرنطینه این زندان بسته شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، امروز جمعه ۲۱ دی‌ماه ۹۷، در وضعیتی نامناسب و بدون رسیدگی پزشکی به بند بازگردانده شده است.

هویت این زندانی “نورمحمد شیمواری، ۲۵ ساله، اهل افغانستان، با اتهام قتل، محکوم به اعدام و محبوس در بند ۳ زندان زاهدان” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “روز سه‌شنبه بعد از اینکه نورمحمد شیمواری چند بار از مسئولان زندان خواسته بود به پرونده و اعتراضش رسیدگی کرده و درخواستش را به مسئولان قضایی تحویل بدهند، با «مولایی» یکی از مسئولان زندان وارد درگیری لفظی شده و بعد از یک ساعت توسط وی به قرنطینه منتقل شد و در آنجا پس از بسته شدن به میله‌ها به صورت ایستاده مورد ضرب و شتم قرار گرفت. وی از آن زمان تا به امروز به همان حالت در قرنطینه رها شده بود و امروز عصر با لباس‌های پاره به بند ۳ منتقل شد”.

وی همچنین افزود: “در پی این ضرب و شتم دست و پای این زندانی دچار ضرب دیدگی شدید شده و از ناحیه مچ دست راست دچار ترک خوردگی شده است و در نهایت عصر امروز بدون رسیدگی پزشکی به بند منتقل شد”.

این زندانی محکوم به اعدام اهل کشور افغانستان که از سال ۹۱ در زندان زاهدان در حال تحمل حبس است، در تاریخ ۱۴ خردادماه سال جاری جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده و روز شنبه ۱۹ خرداد ۹۷، با دریافت مهلت به بند بازگشته بود.
رفتار نامناسب و توهین‌آمیز مسئولین زندان زاهدان مسبوق به سابقه است.
روز پنجشنبه ۱۳ دی‎ماه ، دو زندانی دیگر محبوس در این زندان به نام‌های خلیل شه بخش و اسماعیل فقیر دادزهی در پی درگیری لفظی توسط چهار تن از مسئولین زندان و تعدادی از سربازان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. همچنین یک روز پیش از آن یک زندانی توسط مسئولین این زندان بدون محاکمه و به صورت تنبیهی ۴۰ ضربه شلاق خورد. مسئولین زندان دلیل این عمل را مصرف مواد توسط وی در زندان عنوان کرده بودند.
عصر روز پنجشنبه ۶ دی‌ماه نیز یک زندانی ۲۶ ساله محبوس در زندان زاهدان به نام علیرضا احمدی توسط معاون زندان به صورت عریان به میله‌های باشگاه بسته شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. در تاریخ ۲۱ آذرماه، دو زندانی محبوس در زندان زاهدان به نام‌های “اسماعیل سنچولی” و “محمد کیخواه” نیز در پی درگیری لفظی با یکی از پرسنل زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌ بودند. همچنین مسئولین زندان زاهدان روز ۲۰ آذر ماه نیز سه تن دیگر از زندانیان محبوس در این زندان به نام‌های “رضا بامری”، “عارف خوارکوهی” و “مهرالله ریگی” را مورد ضرب و شتم قرار داده  و به صورت دست و پا بسته در بند قرنطینه این زندان رها کرده بودند.
در تاریخ ۷ دی‌ماه، هرانا در گزارشی به بررسی و شرح مشکلات زندانیان محبوس در زندان زاهدان از جمله محرومیت از تغذیه مناسب، عدم رسیدگی پزشکی، بدرفتاری مسئولین بهداری با زندانیان بیمار، عدم اعزام بیماران به مراکز درمانی خارج از زندان حتی در موارد بسیار ضروری، نبودن وسایل موردنیاز در فروشگاه زندان، قیمت بالای مواد غذایی و کیفیت بسیار پایین آنها، نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی حتی با هزینه‌های شخصی، محرومیت از جای خواب مناسب، رفتار نامناسب مسئولین بنیاد تعاون با زندانیان، ندادن حقوق متناسب با ساعات کار زندانیان در بخش اشتغال و تهدید آنها به اخراج و انتقال به قرنطینه در صورت اعتراض و… پرداخته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی