۱۳۹۷ دی ۲۸, جمعه

زندان ارومیه؛ انتقال زندانیان سیاسی به بندی امنیتی با اعمال زور و تهدید

ندان ارومیه؛ انتقال زندانیان سیاسی به بندی امنیتی با اعمال زور و تهدید

خبرگزاری هرانا – مسئولین زندان ارومیه سه‌شنبه شب تمامی زندانیان محبوس در بند سیاسی این زندان را به بندی خاص و امنیتی منتقل کرده اند. این انتقال با توسط به زور و تهدید توسط نیروهای گارد ویژه زندان صورت گرفت. زندانیان ساکن این بند مخالف این انتقال بوده و بیم آن را دارند که در بند جدید با فشارهای امنیتی و محدودیت های جدیدتری برخلاف قوانین روبرو شوند. زندانیان در شب اول و دوم انتقال به این بند با مشکلات مختلفی روبرو شده‌اند.

ه گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه ۹۷، مسئولین زندان ارومیه به وسیله گارد ویژه زندان با تهدید و اجبار زندانیان سیاسی را به بند دیگری منتقل کردند.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان به گزارشگر هرانا گفت: “سه‌شنبه شب نهایتا زندانیان با زور و تهدید توسط گارد ویژه زندان به بند جدید منتقل شده و به زندانیان اجازه بردن وسایل شخصی به بند جدید را نیز ندادند. طی این روز مدیرکل سازمان زندان‌های استان آذربایجان عربی «بروجنی» به همراه مسئولین استانی زندان‌ها نیز جهت انتقال زندانیان سیاسی به بند جدید در زندان حاضر بودند”.

این منبع افزود: “بند کنونی زندانیان سیاسی یک سالن بسیار کوچک بوده که به دو قسمت تقسیم شده است. این محل فاقد پنجره، تهویه، آشپزخانه و سیستم گرمایشی است. هواخوری این بند فضایی در ابعاد ۳ متر در ۴ متر است که تاکنون اجازه استفاده از آن نیز به زندانیان داده نشده است. به دلیل عدم وجود سیستم گرمایشی و برودت هوا، در همان شب اول تعدادی از زندانیان دچار سرماخوردگی شده‌اند”.

به گفته این منبع مطلع در این بند تنها دو تلفن جهت استفاده زندانیان وجود وجود ندارد که با توجه به آمار بالای زندانیان ساکن در آن کافی نیست.
هرانا پیش‌تر در گزارشی از حضور گارد ویژه در مقابل بند سیاسی زندان ارومیه و تلاش برای انتقال زندانیان با زود و تهدید به بند دیگری خبر داده بود.
پیش از انتقال زندانیان یک منبع مطلع از وضعیت آنها به گزارشگر هرانا گفته بود: “از ساعاتی پیش نیروهای گارد ویژه با حضور در مقابل بند سیاسی و تهدید زندانیان این بند به آنها گفته‌اند که باید سریعا به بند جدید بروند و حق بردن هیچ وسیله‌ای نیز ندارند؛ با این حال زندانیان حاضر نیستند به آن محل بروند. آب بند از ساعتی پیش تعمدا توسط مسئولین قطع شده و حضور نیروهای گارد ویژه نشان می‌دهد که در صورت عدم خروج زندانیان از بند سیاسی به زور زندانیان را منتقل خواهند کرد”.
۵۴ زندانی با جرائم سیاسی و امنیتی در بند سیاسی زندان ارومیه نگهداری می‌شدند و بیم آن می‌رود که انتقال به بند جدید باعث تشدید شرایط امنیتی در ارتباط با این زندانیان شود.
هرانا پیشتر با انتشار گزارشی لیست اسامی زندانیان محبوس در بند سیاسی زندان ارومیه را منتشر کرده و به بررسی برخی مشکلات و وضعیت این زندانیان پرداخته بود.
زندانیان محبوس در بند ۱۲ زندان ارومیه همواره با مشکلات متعددی از جمله رفتار سلیقه‌ای مسئولین روبرو هستند. این بند در زندان ارومیه از مدت‌ها پیش به نگهداری زندانیان سیاسی و بعضا امنیتی اختصاص یافته و ده‌ها زندانی با اتهاماتی از جمله همکاری با گروه‌های اپوزیسیون هم‌اکنون در این محل نگهداری می‌شوند. هر چند زندانیان دیگری نیز در این زندان با اتهامات مشابه هستند که برخلاف اصل تفکیک جرایم در بین زندانیان عادی نگهداری می‌شوند. در چنین شرایطی تراکم بالای زندانیان و فضای کم زندان به مشکلات متعدد محیطی دامن زده است.
علاوه بر مشکلات متداول مانند کمبود جا و مشکلات بهداشتی، تغذیه و امکانات کم، زندانیان این بند به صورت مستمر به دلیل رفتارهای سلیقه‌ای مسئولین زندان مورد آزار قرار می‌گیرند. از جمله این آزارها بازرسی‌های خارج از عرف، ضبط لوازم یا تخریب اموال شخصی زندانیان بوده است.

انتقال تمام زندانیان سیاسی یک بند به محلی که از قبل ساخته و تجهیز شده پیش از این در زندان رجایی شهر کرج به شیوه ای مشابه رخ داد که باعث ماه‌ها درگیری و تنش بود حتی گزارشگران سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر نسبت به رفتاری که با زندانیان سیاسی این محل شده بود معترض شدند.

در آن انتقال تعداد زیادی از زندانیان ضرب و شتم شدند، به انفرادی منتقل شدند و برای آنها پرونده سازی شد، ماه‌ها موضوع اعتصاب غذا و ضبط لوازم زندانیان که با هزینه های شخصی خود تامین کرده بودند محل اعتراض و تنش بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی