۱۳۹۷ بهمن ۶, شنبه

امضای ۷۰۰ هنرمند زیر بیانیه اعتراضی خانواده تئاتر خطاب به سران سه قوه

خبرگزاری هرانا – بیانیه اعتراضی خانه تئاتر که ۲۲ دی در گردهمایی خانواده تئاتر به امضای هنرمندان تئاتر رسیده بود، برای قوای سه‌گانه مجریه، مقننه و قضائیه فرستاده شد. پس از احضار و بازخواست شماری از کارگردانان تئاتر در ایران، جمعی از اعضای خانه تئاتر، روز شنبه ۲۲ دی ماه، در عمارت خانه تئاتر تهران در اعتراض به دخالت‌های غیرقانونی قوه قضائیه و بازداشت و احضار کارگردانان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده بودند.
ه گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، بیش از ۷۰۰ نفر بیانیه اعتراضی خانه تئاتر که در ۲۲ دی در گردهمایی خانواده تئاتر بآماده شده بود امضا کردند و این طومار، برای قوای سه‌گانه مجریه، مقننه و قضائیه فرستاده شد.
خانواده تئاتر در این بیانیه خواستار حقوق صنفی خود شده‌اند و به مواردی همچون وضعیت صیانت از اندیشه، تامین اجتماعی، بیمه درمانی هنرمندان، بودجه حمایتی تئاتر و دخالت‌های غیر تخصصی قوه قضائیه اشاره شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: با ابراز تأسف از وضعیتِ موجود، مسؤلانِ محترمِ سه قوه‌ی مقننه، مجریه و قضائیه را به هم‌نشینی و گفتگو دعوت می‌کنیم؛ زیرا معتقدیم نخستین و بدیهی‌ترین حقوقِ جدایی‌ناپذیرِ هنرمندانِ تئاترِ ایران که حقِ حیاتِ عزت‌مند، حفظِ  شأنیت و کرامت، آزادی بیان، امنیتِ شغلی و امنیتِ روانی است از سوی آن قوای محترم مغفول واقع شده است.
بایسته است در این برهه‌ی حساس از زمان به‌ جای ایجادِ حسِ یأس، ناامیدی و سرخوردگی، به گشایش، نشاط و امید همت گماشته و نیروهای دل‌سوزِ فرهنگ و هنر را به فعالیت و تلاشِ بیش‌تر دعوت کنیم.
پس از احضار و بازخواست شماری از کارگردانان تئاتر در ایران، جمعی از اعضای خانه تئاتر، روز شنبه ۲۲ دی ماه ۹۷، در عمارت خانه تئاتر تهران اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.
فعالان هنری در این تجمع در نامه‌ای خطاب به روسای سه قوه، به «دخالت‌های غیرقانونی» قوه قضائیه و بازداشت و احضار کارگردانان اعتراض کرده بودند.
طی ماه گذشته محمد رحمانیان، کارگردان تئاتر «ترانه‌های قدیمی پیکان جوانان» به خاطر استفاده از تک‌خوان زن در نمایش خود بازداشت و ساعاتی بعد با قرار وثیقه آزاد شد. همچنین شهرام گیل آبادی، مدیر خانه تئاتر به دادسرا احضار و با قرار کفالت آزاد شد.
آذرماه امسال نیز مرتضی عیدی کارگردان تئاتر گفت که “مدتی قبل برای اجرای یک نمایش کمدی به نویسندگی رضا آشفته (یابو و چغندر) در دانشگاه آزاد اسلامی قوچان از دانشگاه مجوز گرفتیم ولی پیش از اجرا خیلی ناگهانی اعلام کردند به دلیل اینکه در این نمایش بازیگر زن و مرد با هم حضور دارند اجازه اجرای مختلط داده نمی‌شود”.
شهریور ماه امسال نیز سعید اسدی مدیر تئاتر شهر و مریم کاظمی کارگردان نمایش «رویای شب تابستان»بازداشت و با وثیقه آزاد شدند.
پیشتر عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران از وزارت ارشاد خواسته بود با تئاتر بینوایان در تالار هتل اسپیناس تهران به خاطر «عدم رعایت حجاب، اختلاط زن و مرد، استفاده از پرچم کشور فرانسه به نشانه حمایت و نقض برخی از ارزش‌ها» برخورد کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی