۱۳۹۷ دی ۱۶, یکشنبه

زخمی شدن دو کولبر در مناطق مرزی سردشت و ارومیه

زخمی شدن دو کولبر در مناطق مرزی سردشت و ارومیه

خبرگزاری هرانا – یک کولبر در مرزهای ارومیه و یک کولبر دیگر در مرزهای سردشت در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، جمعی از کولبران از سوی نیروهای پایگاه مرزی بردوک از توابع صومای و برادوست ارومیه هدف شلیک مستقیم قرار گرفتند که در نتیجه یک تن به نام “نحو عبادی” ۲۴ ساله فرزند اسماعیل از ناحیه‌ی پا زخمی شد.

بر اساس این خبر، “نحو عبادی” که به تازگی تشکیل خانواده داده و جهت امرار معاش به کولبری روی آورده مصدوم شده و جهت رسیدگی پزشکی به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده است. وضعیت جسمی وی وخیم گزارش شده است.
در خبری دیگر از سردشت گزارش شده است که در روزهای گذشته جمعی از کولبران در نقاط مرزی این شهرستان در کمین نیروهای مرزبانی افتادند و در پی گشودن آتش از سوی این نیروها، یک کولبر به نام “احمد عزیزی” ٢۹ ساله فرزند نورالدین دچار مصدومیت شد.
بر اساس این گزارش در هر دو حادثه، در حالی که کولبران هیچگونه کالای قاچاقی همراه نداشته‌اند، در فاصله‌ی نزدیک و بدون اخطار قبلی به ظن حمل کالای قاچاق مورد شلیک قرار گرفته‌اند.
سردشت از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی است.
کولبری، شغلی کاذب و مشقت‌بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می‌آورند و سالانه ده‌ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می‌شوند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به تازگی با انتشار یک گزارش مشترک به بررسی عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به شهروندان به خصوص در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.
بر اساس این گزارش به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، قتل ۴۸ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۱۰۴ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی در محدوده غرب و شمال غربی کشور مستند شده است.
بر اساس این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۳۰۰ شهروند در ۱۱ استان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه عمل قوای نظامی دچار حادثه شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی

بازداشت ۸ نوکیش مسیحی در بوشهر توسط نیروهای امنیتی